Samarbeidsprosjekt: Multisensorisk tilnærming til grammatikkundervisning

Vi er glade for å kunne presentere det spennende samarbeidsprosjektet mellom Språkenes Hus og Alfaskolen. I dette prosjektet deltar Alfaskolen som assosiert partner med et mål om å utvikle en nettbasert plattform som støtter lærere i undervisningen av norsk som andrespråk eller fremmedspråk.

Møte i Pärnu, Estland

Utviklingen av dette prosjektet har inkludert et inspirerende møte i Pärnu, Estland. Her møttes deltakere fra Språkenes Hus, Universitetet i Oslo, Universitetet i Tartu, og Alfaskolen for å dele kunnskap og erfaringer. Dette møtet har vært en viktig del av prosjektet og har bidratt til utveksling av ideer og innsikt i grammatikkopplæring.

Idemyldringstur til strandsonen i Pärnu, Estland. Foto: Vera Syrovatskaya

Hva betyr multisensorisk tilnærming til grammatikkundervisning?

Multisensorisk tilnærming til grammatikkundervisning refererer til en undervisningsmetode som tar i bruk flere sanser (sensorer) for å lære og forstå grammatikk. I stedet for å bare bruke tradisjonelle metoder som lesing og skriving, involverer en multisensorisk tilnærming ulike sanseopplevelser som berøring, lytting, bevegelse og visuell stimuli.

Denne tilnærmingen tar sikte på å engasjere elevene på en mer helhetlig måte og stimulere flere områder av hjernen samtidig. Ved å bruke ulike sanser blir læringen mer interaktiv, levende og engasjerende. Dette kan bidra til bedre forståelse, oppbevaring og anvendelse av grammatikkregler og konsepter.

Det er verdt å merke seg at Alfaskolen allerede har erfaring med multisensorisk undervisning. Vi har tidligere eksperimentert med ulike tilnærminger som involverer flere sanser for å gjøre grammatikklæringen både morsom og effektiv. I dette prosjektet ønsker vi å styrke den multisensoriske tilnærmingen ytterligere for å forbedre språkkompetansen til våre elever.

«Bruk kroppen!» er et av budene i multisensorisk undervisning. Foto: Maria E. Hauge

Deling av erfaringer og resultater

Vi ser frem til å fortsette dette spennende samarbeidet og dele våre erfaringer og resultater med kolleger og andre interesserte. Gjennom Nordplus-prosjektet «Online grammatikkressurs for lærere» håper vi å bidra til utviklingen av innovativ og engasjerende grammatikkundervisning for å styrke språkkompetansen til våre elever.

En av de spennende hendelsene i prosjektet er det kommende halvdagsseminaret på Alfaskolen den 16. juni. På dette seminaret vil våre dedikerte lærere få muligheten til å utforske og praktisere den multisensoriske tilnærmingen til grammatikkundervisning, utviklet av Snorre Karkkonen Svensson. Vi er inspirert av hans arbeid og ønsker å implementere denne metoden i vår undervisning for å skape en unik og engasjerende læringsopplevelse for våre elever.

Publisert 08.06.2023

Tags: